Společnost Equica, a.s. působí zejména v oblasti informačních a komunikačních technologií, ve které se řídí mezinárodně uznávanými standardy pro řízení IT služeb, tj. standardem ITIL či standardem CobIT.
ITIL
ITIL (Information Technology Infrastructure Library) vznikl jako sada knižních publikací popisujících způsob řízení IT služeb a ICT infrastruktury. ITIL představuje velice účinný a užitečný nástroj, který může pozitivně ovlivnit kvalitu a výkonnost IT oddělení.
Charakteristické rysy metodiky ITIL:
- Procesní řízení
ITIL přináší moderní procesně orientovaný přístup k řízení IT služeb (na rozdíl od tradičního funkčně-liniového řízení). Procesem je míněn logický sled činností transformujících vstup na výstup, přičemž plnění jednotlivých činností v procesu je zajišťováno rolemi s jasně definovanými odpovědnostmi. Celý proces je řízen, monitorován, měřen, vyhodnocován a neustále vylepšován, což je odpovědností vlastníka procesu.
- Zákaznicky orientovaný přístup
Tento rys vyplývá přímo ze samotné podstaty ITSM: všechny procesy se navrhují s ohledem na potřeby zákazníka, tzn. každá aktivita a každý úkon v každém procesu musí přinášet nějakou přidanou hodnotu pro zákazníka. Pokud tomu tak není, pak je taková činnost nadbytečná.
- Jednoznačná terminologie
Jednoznačná terminologie je někdy málo doceňovanou nebo úplně opomíjenou charakteristikou ITIL, ale jen do té doby, než budeme poprvé v praxi řešit nedorozumění plynoucí z toho, že někdo používá stejný termín v jiném významu, než očekáváme.
- Nezávislost na platformě Rámec ITSM procesů podle ITIL je nezávislý na jakékoliv platformě. Dokonce je možné ITIL použít i pro navržení procesů (úplně mimo oblast ICT) v jakékoliv firmě, která podniká ve službách. Ve stejné logice v jaké IT poskytuje služby hlavním procesům organizace, tedy jakési nadřazené vrstvě, poskytuje i firma podnikající ve službách své služby dalším subjektům, a lze na tento vztah tedy (po určité úpravě) aplikovat procesy dle ITIL.
- Public Domain
Standard je volně dostupný, což znamená, že každý si může knihy ITIL koupit a procesy ITSM podle ITIL ve svém podniku implementovat, aniž by musel platit jakékoliv další licenční poplatky. Tato skutečnost mj. přispěla k rychlému celosvětovému rozšíření ITIL.
CobIT
CobIT (Control Objectives for Information and related Technology) byl vyvinut jako všeobecně přijímaný standard pro správné postupy řízení, kontroly a auditu informačních technologií.
CobIT vychází z koncepce IT Governance, která zahrnuje organizační strukturu a procesy informatiky a obsahuje pět základních myšlenek:
- Cíle podnikové informatiky musí mít vazbu na cíle podniku. Jinými slovy informatika musí podporovat podnikové cíle.
- Informatika musí vytvářet přidanou hodnotu.
- Musí existovat systém řízení, který umožní minimalizovat rizika spojená s podnikovým IT.
- Systém řízení musí zaručovat šetrné nakládání s IT zdroji.
- Systém řízení informatiky by měl mít zabudován systém měření výkonnosti.
CobIT definuje referenční procesní model řízení informatiky. Podniková informatika je v tomto modelu rozdělena na jednotlivé funkční domény (plánování, implementace, provoz, monitoring), které obsahují konkrétní procesy. Ty jsou poměřovány sedmi informačními kritérii (efektivnost, výkonnost, důvěrnost, integrita, dostupnost, soulad, spolehlivost). Výsledkem je normovaný pohled na způsob řízení informatiky a jeho dosaženou úroveň. Přínosem metodiky CobIT je zmapování struktury IT procesů v organizaci, což umožňuje manažerům (neinformatikům) uchopit řízení informatiky.