Metodika EPMS - metodika projektového řízení uzpůsobená na specifické podmínky České republiky vznikla v průběhu let 1996 - 2003. Principy jejího fungování byly a jsou neustále ověřovány a zpřesňovány na významné množině složitých projektů. Její autor, Ing. Jaromír Horák, v době jejího vzniku jako majitel dvou společností aktivně řídil realizaci mnoha složitých projektů. Obecné metodiky projektového řízení nebyly v té době reálně a výkonně v prostředí dynamicky se rozvíjející ČR použitelné, což vyústilo ve vznik první verze EPMS. EPMS je proto možné vnímat jako výsledek potřeby řídit svou práci systémem, který by umožnil každý další projekt realizovat s menším vynaloženým úsilím díky opakované aplikaci již ověřených a „vyladěných“ postupů.
Metodika Equilibrium Project Management Solutions vychází z axiomu, že cílem řízení projektů by mělo být zachování rovnováhy projektu, jeho okolního prostředí a rovnováhy jednotlivých cílových skupin mezi sebou. Proto EPMS vede projektové manažery tak, aby výsledky jejich práce nijak negativně neovlivnily vnitřní či vnější prostředí projektu. EPMS podporuje projektové manažery v úsilí vidět projekty z více úhlů, díky čemuž je pak možné identifikovat negativní boční efekty, kterými projekty působí na své okolí.
EPMS ukotvuje všeobecně platný životní cyklus projektu skládající se z šesti fází (Identifikační, Ověřovací, Přípravné, Realizační, Provozní a Likvidační). Projektem dále integrálně prostupují proces „Stabilizace“ získávající strukturovanou i nestrukturovanou zpětnou vazbu od zájmových skupin vně i uvnitř projektu a průběžně korigující cíle projektu dle zjištěného, a proces „Audit a dohled projektu“ provádějící nezávislou kontrolu řízení a průběhu projektu a to zejména po metodické, věcné a smluvní stránce. EPMS dále definuje kompetence, znalosti, ale také morálněvolní charakteristiky projektového manažera.
EPMS je metodika jednoznačně a pragmaticky zaměřená do české praxe, vystavěná za využití letitých koncentrovaných zkušeností s maximální srozumitelností a „tahem na branku“.
Následující schéma přehledně graficky formou spider grafu znázorňuje na škále od jedné do pěti ohodnocení jednotlivých metodik z uvažovaných úhlů pohledu. Logika bodového ohodnocení oceňuje kvalitu pokrytí dané oblasti metodikou přímo úměrným počtem bodů, kdy maximální dosažitelný počet bodů je pět.
Hlavni význačné charakteristické rysy jednotlivých metodik v hodnocených oblastech zdůvodňující výsledek ohodnocení jsou zachyceny níže v textu.
Srovnání metodik:
a) v oblasti životního cyklu projektu
b) v oblasti dokumentace
c) dle procesů ČSN ISO 10006:2004
Následující srovnávací tabulka mapuje jednotlivé požadavky ČSN ISO 10006:2004 tak, jak je ověřuje certifikační audit této normy projektového řízení, na srovnávané metodiky. Každý z požadavků ISO 10006, respektive kvalita jeho pokrytí metodikou, je ohodnocen na pětistupňové škále:
Metodiky/Prvky normy 10006 | PMBOK | PRINCE 2 | EPMS |
---|---|---|---|
5.1 Osobní angažovanosti a aktivita managementu | 2 | 4 | 4 |
5.2 Strategický proces | 3 | 4 | 3 |
6.2 Procesy vztahující se k zaměstnancům | 3 | 3 | 3 |
7.2 Procesy vztahující se k vzájemné závislosti | 4 | 4 | 4 |
7.3 Procesy vztahující se k předmětu | 4 | 4 | 4 |
7.4 Časově závislé procesy | 4 | 3 | 4 |
7.5 Procesy vztahující se k nákladům | 4 | 4 | 4 |
7.6.2 Plánování komunikace | 4 | 2 | 4 |
7.7 Procesy vztahující se k riziku | 4 | 4 | 4 |
7.8 Procesy vztahující se k nakupování | 4 | 2 | 3 |
8.1 Procesy vztahující se k zlepšování | 3 | 1 | 1 |
8.2 Měření a analýza | 4 | 4 | 4 |
8.3 Neustálé zlepšování | 4 | 3 | 4 |
celkem | 47 | 42 | 46 |
d) dle náhledu na roli projektového manažera v projektu